برچسب: تحقیقات دامپزشکی - اولویت های بیماری- دامی - طیور - انگلی دام - ویروسی دام -

دانلود رایگان شیوه نامه تعیین اولویت های تحقیقاتی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی

از زمان تأسیس مؤسسة تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی که یکی از قدیمی‌ترین و پرافتخارترین مؤسسات کشور است، حدود یک قرن می‌‌گذرد. مؤسسة رازی دو مسئولیت راهبردی را به‌عنوان مأموریت‌های اصلی در اساسنامة خود قرار داده است. نخست، وظیفة خطیر و پرچالش تحقیق و تولید واکسن و فرآورده‌‌های زیستی؛ و دوم، تحقیقات در حوزة دامپزشکی که هدف آن مهار بیماری‌های دامی در کشور است. در حال حاضر بیش از 60 نوع واکسن و فرآوردة‌ زیستی در مؤسسه تولید می‌شود. در حوزة انسانی بیش از 80% واکسن‌های مورد نیاز، از جمله فلج اطفال، سرخک، سرخجه، اوریون و دیفتری در مؤسسة رازی تولید می‌‌شود. بیش از 80% واکسن‌های مورد نیاز دام‌های کشور را نیز مؤسسه تولید می‌کند که واکسن‌هایی چون تب برفکی، بروسلوز، آنتروتوکسمی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR)، شاربن و آبله از جمله مهم‌ترین این واکسن‌ها هستند. در حوزة طیور نیز واکسن‌های مهمی مانند آنفلوانزا، نیوکاسل (زنده/ روغنی)، برونشیت عفونی، آبلة طیور و گامبورو در همین مؤسسه تولید می‌شود. در زمینة تحقیقات دامپزشکی نیز مؤسسه دارای یک آزمایشگاه مرجع بین‌المللی (آبله) و بیش از 10 آزمایشگاه تخصصی تشخیصی (آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تب برفکی، لپتوسپیرا، مایکوپلاسما، سل و ...) است که در بسیاری موارد در همکاری با سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت نقش مهمی در تشخیص و مهار بیماری‌های دامی در کشور ایفا می‌کند.
تحقیق و توسعه مهم‌ترین رکن ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و افزودن محصولات جدید به سبد تولیدی مؤسسه است. از طرفی تحقیقات در حوزة دامپزشکی به‌عنوان تحقیقات

پایه واکسن و یا تحقیقات میدانی ارزیابی محصولات تولیدی و همچنین تحقیقات در زمینة وضعیت بیماری‌ها در جمعیت دامی کشور به‌صورت فعالیت‌های مکمل تحقیق و توسعه در مؤسسه در طی سالیان گذشته انجام گرفته است. تمام محصولات این مؤسسه حاصل فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی محققان مؤسسه است و این واقعیت توجه و تمرکز این مجموعه را بر تحقیقات، به‌مثابة پایه و اساس تولید به‌خوبی نشان می‌دهد.
مؤسسة رازی سالانه از محل درآمدهای اختصاصی خود با وجود محدودیت‌‌های بسیار در کشور در خصوص تأمین منابع مالی علمی و تحقیقاتی، اعتبار مناسبی برای تحقیقات اختصاص داده است. در این راستا هرساله پروژه‌‌های تحقیقاتی مؤسسه پس از بررسی کارشناسی در گروه‌های تخصصی، در کمیتة علمی و فنی بررسی نهایی و تأیید می‌‌شود. سالیانه حدود 100 پروژه در مؤسسه تصویب و از همین تعداد پروژه نیز دفاع می‌گردد و با توجه به متوسط زمان اجرای پروژه‌‌ها (5/2 سال)، در هر سال حدود 300 پروژه در حال اجراست. طی سال‌های اخیر رویکرد تحقیقاتی مؤسسه به سمت دستاوردمحور و سفارشی کردن پروژه‌‌های تحقیقاتی تغییر کرده تا پروژه‌‌های تصویب‌شده در نهایت به دستاورد و خروجی مناسب برای حل مشکلات مؤسسه و یا صنعت بیانجامد.
از ابتدای سال 1397، سیاست مؤسسه در خصوص پروژه‌‌های تحقیقاتی بر تعیین اولویت‌ها و اجرای پروژه‌ها بر اساس اولویت و سفارشی‌سازی آن‌ها متمرکز گردید و تلاش بر آن شد تا با هدف ساماندهی تحقیقات در مؤسسه در راستای حل نیازهای بخش‌های تولیدی، سازمان دامپزشکی و صنعت، اولویت‌های تحقیقاتی مؤسسة رازی تهیه و بر اساس آن پروژه‌‌های تحقیقاتی پیشنهاد و اجرا شوند. در این راستا شورای تحقیقات دامپزشکی تشکیل و در بیش از 30 جلسه کارشناسی و با حضور کارشناسانی از سازمان دامپزشکی، ابتدا معیارها و شاخص‌های تعیین اولویت بیماری‌ها تهیه و سپس موضوعات مربوطه مشخص شد. در نهایت بر اساس نظر اعضا، معیارها و موضوعات امتیازدهی‌شده و بیماری‌ها و موضوعات اولویت‌‌دار تعیین شد و سپس از بین آن‌ها عناوین کلی تحقیقات برای دو سال آینده نهایی و ابلاغ گردید.
این مستند به بیان شاخص‌‌ها و موضوعات تحقیقاتی به همراه فهرست بیماری‌ها و امتیاز و اولویت آن‌ها و در نهایت عناوین تحقیقاتی در هر حوزه پرداخته است.